Rolf Nordic AB

Modulhantering i Rolf Administration

Uppdaterad

Syfte

Den här guiden hjälper dig som partner att förstå och hantera moduler i Rolf Administration – både i samband med nyimplementation och löpande support.
Efter genomgången guide ska du kunna:

  • Förklara skillnaden mellan klientnivå och organisationsnivå.

  • Hjälpa kunden att konfigurera rätt moduler för sina användare.

  • Identifiera och åtgärda vanliga problem kopplade till modulåtkomst.

  • Förmedla när kunden behöver kontakta Rolf Nordic för att aktivera fler moduler.

1. Introduktion till modulhantering

Sedan hösten 2024 används en ny modulbaserad behörighetsmodell i Rolf.
Tidigare fick alla användare automatiskt tillgång till alla moduler som var aktiverade för klienten.
Den nya modellen ger större flexibilitet och kontroll – nu kan varje användare få tillgång endast till de moduler som är relevanta för deras roll.

💡 Som partner är det viktigt att du vet vilken modell kunden använder. Kunder som ännu inte migrerat till den nya modellen hanterar fortfarande moduler på klientnivå.

2. Modulhantering på klientnivå

När används detta:
Vid implementering av nya kunder, eller när du som partner behöver säkerställa att en modul är tillgänglig för en viss organisation.

Så här gör du:

  1. Navigera till aktuell klient.

  2. Klicka på “Moduler” i klientnavigeringen.

  3. Du ser en lista över klientens moduler och medlemmar.

  4. Aktivera eller avaktivera moduler för specifika användare.

  5. Klicka på “Spara moduler” när du är klar.

🧭 Tips: Om en modul inte kan aktiveras, kontrollera att modulen är tillgänglig på klientnivå (se punkt 5 nedan).

3. Modulhantering på organisationsnivå

När används detta:
Vid justeringar inom kundens organisation – till exempel när en ny avdelning eller grupp införs, eller vid rollförändringar.

Så här gör du:

  1. Gå till aktuell organisation.

  2. Klicka på “Moduler” i organisationsmenyn.

  3. Aktivera/avaktivera moduler för enskilda användare.

  4. För att aktivera en modul för samtliga användare i organisationen, markera rutan bredvid modulnamnet.

💬 Exempel: Om en HR-avdelningen ska börja med en ny modul kan du enkelt aktivera den för hela avdelningen på en gång.

4. Förvalda moduler för en organisation

När används detta:
Vid skapande av nya organisationer eller när kunden vill säkerställa att nya användare automatiskt får rätt åtkomst.

Så här gör du:

  • Vid skapande av ny organisation: välj önskade moduler i formuläret.

  • För befintliga organisationer: gå till “Moduler”, markera moduler under Standardmoduler för organisationen och klicka på “Spara moduler”.

⚙️ Tips: Detta sparar tid vid större kundorganisationer där flera användare skapas löpande.

5. Aktivera ytterligare moduler

Om du inte kan aktivera en viss modul för användare eller organisationer:

  • Kontrollera att modulen finns aktiverad på klientnivå.

  • Saknas modulen där – kontakta Rolf Nordic på support@rolf.se


Se följande video angående modulhantering:


warning Created with Sketch.